Mexic – cultura, gastronomie, civilizatii antice si plaje superbe Cristina Paduraru

Cristina Paduraru
Mexic – cultura, gastronomie, civilizatii antice si plaje superbe

Mexicul e atat de complex si ai avea atat de multe de vizitat, fiecare zona diferind atat de mult incat ai avea nevoie de cel putin 2 saptamani ca sa poti explora asa cum trebuie.

Si exact asta am facut noi, am petrecut 2 saptamani in mai multe state, gustand din bucataria locala si bucurandu-ne de istoria si cultura atat de complexe.

Circuitul nostru a inceput in Mexico City care este un oras imens, o metropola in adevaratul sens al cuvantului. Este de ajuns sa te uiti pe harta ca sa intelegi ca aici ai nevoie de cateva zile pentru a putea acoperi tot ce are de oferit. Un tur de oras ar fi obligatoriu pentru ca asa poti cuprinde esentialul. Turul nostru a inceput cu vizita la Muzeul de Antropologie, loc in care am facut cunostinta cu incasii, mayasii dar si civilizatiile mai stravechi si obiectele pe care le-au lasat in urma.

Am vizitat centrul cu piata principala, numita “zocalo”, care era extrem de animata. Aici am avut parte de un mic spectacol de muzica si dans oferit de localnici imbracati in azteci si am vazut un saman facand ritualuri de purificare. A fost ceva inedit si toata atmosfera de sarbatoare din piata ne-a transpus intr-o cu totul alta lume. Decoratiunile de Craciun ne anuntau ca se apropie 25 decembrie, dar soarele torid te facea sa te indoiesti putin ca esti in decembrie, in tricou.

Si pentru ca in Mexic nu poti rata o vizita la impresionantul sit Teotihuacan, a doua zi am plecat catre nordul capitalei, trecand prin zonele de suburbie ale orasului. La Teotihuacan am vazut cele doua piramide: Piramida Soarelui si Piramida Lunii, cele mai faimoase vestigii ale Mexicului, dar si cele mai misterioase pentru ca nu se stie nici pana in ziua de azi cine a construit acest sit si care a fost scopul lui, inainte de a fi gasit si ocupat de catre azteci.

Din Mexico City am zburat catre Tuxtla Guttierez iar de aici am facut o plimbare cu barca in Canionul Sumidero, dupa care ne-am indreptat catre San Cristobal de las Casas, un oras absolut fermecator, cu stradute inguste pietruite, cu cladiri coloniale colorate, plin de terase si restaurante. San Cristobal este locul in care mi-a placut cel mai mult, tocmai pentru atmosfera relaxata dar si pentru ca, iesind din zona cosmopolita a capitalei, am gasit aici o autenticitate pe care inca nu o vazusem in Mexic. San Cristobal este un mix de cultura intre comunitatile indigene cu obiceiurile lor samanice combinate cu religia catolica si metisi, care se poate vedea cel mai bine in satele invecinate pe care le-am vizitat si noi: Chamula & Zinacantan. Pietele locale sunt extrem de colorate aici si nu ar trebui ratate, fie ca iti doresti sa cumperi suveniruri sau fructe, sau poate textile, poti gasi aproape orice.

Din San Cristobal am plecat catre Palenque unde am vizitat un alt sit maya impresionant, situat in junga, ascuns de vegetatia luxurianta. Pentru a vizita situl ai nevoie de cel putin jumatate de zi si iti recomand sa iti aloci timp la fiecare piramida, fiecare structura, sa inveti istoria si sa iti imaginezi cum traiau mayasii in acest oras impunator.

Lasand in urma jungla si comunitatile indigene, ne-am indreptat catre Campeche, pe un drum care ajunge si pe coasta, avand astfel primul contact cu Golful Mexicului si cu marea. Ne-am oprit la o plaja sa ne dezmortim picioarele si sa mancam fructe de mare, iar spre dupa-amiaza am ajung in Campeche unde am facut un scurt tur de oras, vizitand catedrala si centrul vechi, la fel de colorat si animat. Seara poti sta pe o terasa sa admiri spectacolele din Piata Centrala sau te poti plimba pe stradutele inguste, poti merge in piata locala sau poti inchiria o trasura cu care sa te plimbi prin oras. Centrul Vechi nu este foarte mare asa ca intr-o singura zi ai putea acoperi cele mai importante zone.

Urmatoarea noastra locatie a fost Merida, un alt oras colonial care mi-a placut foarte mult, desi este mult mai turistic si aglomerat decat Campeche sau San Cristobal. In Merida merita sa stai mai mult, sa explorezi pe indelete.

Am vizitat situl arheologic Uxmal care este considerat unul dintre cele mai importante centre maya, impreuna cu Palenque si Chichen Itza. Aici ne-a povestit ghidul nostru foarte multe despre istoria locului si despre mayasi, despre obiceiurile si modul lor de viata. Ne-am plimbat prin tot situl, pana am ajuns la un punct de belvedere de unde se vede piramida principala, cea mai mare din sit. De aici poti admira jungla impresionanta si ai o priveliste superba asupra zonei.

A doua zi am plecat spre Riviera Maya, trecand prin Chichen Itza unde am vizitat situl, unul dintre cele mai faimoase centre maya si un must daca ajungi in Mexic. Pentru ca este foarte mare si extrem de complex, iti recomand sa stai aici cel putin 4 ore, sa iti iei o harta de la intrare si sa explorezi pe indelete. Noi am avut ghidul cu noi asa ca ne-am simtit privilegiati sa putem afla istoria locului, sa ne putem plimba prin cele mai importante sectiuni si sa aflam tot felul de lucruri interesante despre mayasi.

Si, daca ajungi in aceasta zona, nu trebuie sa ratezi o vizita si o baie la un cenota maya. Noi am vizitat cenota Ik Kil unde ne-am oprit pentru o bine meritata pauza, dar si o baie racoritoare in apele stravechi ale unei cenote. Aici vei primi tot ce ai nevoie, de la vesta de salvare la prosoape si vestiar in care sa iti lasi lucrurile.

Riviera Maya este renumita pentru plajele cu nisip alb fin si marea turcoaz. Ne-am relaxat cateva zile la plaja si, pentru ca zona este extrem de ofertanta, am facut o excursie la situl arhelogic Tulum, singurul sit situat langa mare. Desi foarte aglomerat si acesta, mi s-a parut diferit de celelalte deja vizitate, tocmai pentru locatia lui unica. In Tulum am mers si pe Plaja Paraiso si ne-am plimbat si prin zona hoteliera, cu atmosfera de anii ’70 cu turisti foarte relaxati, cu multe terase si restaurante.

Tot in Riviera Maya nu trebuie sa ratezi o zi in Parcul Xcaret despre care pot spune ca este cea mai complexa experienta. Parcul este imens, dar extrem de bine organizat, de la intrare poti sa iti iei harta sau chiar sa scanezi de pe telefon un cod QR si vei gasi online toate informatiile de care ai nevoie. Parcul este impartit pe trasee si intr-o zi le poti face pe toate, fiecare avand un alt specific. Poti inota in rauri subterane, poti face plimbari cu barca, poti vedea acvarii si pasari exotice, dar la fel de bine te poti relaxa pe cateva plaje amenajate.

Astfel ne-am incheiat incursiunea noastra in Mexic, o destinatie pe care o recomand cu caldura, fie ca vrei sa explorezi, fie ca vrei sa te bucuri de plajele superbe. E ste un loc ce ofera extrem de multe experiente de trait o data in viata.